2013 Jul 25: GolinHarris vd kräver ursäkt från språkresejätten

Sofia Heidenberg, vd på pr-byrån GolinHarris, rasar mot EF:s agerande under dotterns utbytesår i USA. Nu vill hon ha en ursäkt från språkreseföretaget EF.

Ett utbytesår i USA är en dröm för många svenska tonåringar. För pr-byrån GolinHarris Sverige-vd Sofia Heidenbergs dotter blev USA-vistelsen inte vad hon hade förväntat sig. När hon klagade över värdfamiljen bad språkreseföretaget EF henne att åka hem till Sverige.

På onsdagen publicerade Sofia Heidenberg ett långt inlägg på Facebook där hon riktar hård kritik mot hur EF har behandlat hennes dotter som kom hem från USA för en dryg månad sedan. Under resan bad dottern om att få flytta från den dysfunktionella familj hon hamnat hos. EF reagerade genom att beskylla henne för att inte anpassa sig.

Så här skrev hennes mamma, Sofia Heidenberg på Facebook i går.

”Fem dagar före julafton valde EF’s huvudkontor i Boston att tala om för henne att hon kanske gjorde bäst i att åka hem. Något som gjorde vår dotter förtvivlad och något vi föräldrar givetvis inte accepterade utan markerade kraftfullt tillbaka. Ensam och utelämnad ska ingen utbytesstudent räkna med stöd från EF. Organisationen är uppbyggd för att minimera att föräldrar i Sverige interagerar med barnets år i USA.”

och fortsätter:

”En relation som är en envägskommunikation byggd på partiska hörsägen från andra vuxna och förvandlade till falska anklagelser, i en ton som mest lämpar sig i en amerikansk rättssal. Det krävdes krafttag direkt mot Boston för att få EF att tona ned sig. Däremot har vår dotter, denna historias hjältinna, ännu inte fått vare sig någon formell eller informell ursäkt av EF. Den väntar vi fortfarande på. Vårt ansvar är att varna andra föräldrar och unga från att gynna en organisation som inte ser som sin uppgift att bygga självkänsla hos unga, att stötta dem som är ensamma i ett främmande land, som valt att anlita EF och betalat för det, utan att söndra.”

Resumé har pratat med Sofia Heidenberg som understryker att hon driver frågan som förälder och privatperson och inte i egenskap av vd för en pr-byrå-

– Jag har drivit den här frågan privat, och när de bad min dotter att åka hem var jag tvungen att ta i med hårdhandskarna. När jag har vänt mig till EF i Sverige hänvisar det amerikanska huvudkontoret. Internt har EF uppvisat kraftiga kommunikationsproblem, säger Sofia Heidenberg till Resumé.

Senaste gången Sofia Heidenberg var i kontakt med EF var i samband med dotterns hemkomst. Nu vill hon se att språkreseföretaget ber om ursäkt:

– Jag har aldrig gjort anspråk på någon ekonomisk kompensation, men jag tycker att de borde be min dotter om ursäkt. Vilket de inte har gjort. De vill inte erkänna sina misstag.

Vad borde EF göra?
– De borde ta sig en tankeställare kring har deras koncept säljs in i Sverige. De marknadsför resorna på ett sätt som inte överensstämmer med verkligheten. Jag gjorde själv ett utbytesår i USA när jag var 17 år och min dotter har velat göra det här i hela sitt liv. Hon kom på att hon ville slå till med en resa sent och då kunde hon bara välja EF. De säger att de alltid ska finnas där för sina kunder, men de står snarare på värdfamiljernas sida.

Uppmanar du till en bojkott mot EF?
– Nej, allt jag vill att de ska be min dotter om ursäkt. De tilltalade henne som om om befann sig i en rättssal, trots att hon inte hade brutit mot några regler. Jag vill inte driva någon kampanj mot EF och har inget emot att andra väljer att göra samma resa. Men vill man åka ska man välja organisation med omsorg och ta reda på hur de hjälper dig. Störst och dyrast är inte alltid bäst.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s