2006 Jan 28: Värdfamiljen blev en besvikelse

När Andreas Mattsson och Filip Alexandersson från Halmstad kom till sin värdfamilj i Bournemouth förra sommaren fick de en chock. I huset bodde redan tolv andra ungdomar. Hemmet såg ut som en byggarbetsplats. Golvet var fullt av hål efter brädor som lossnat och lite här och var satt golvbrädor lösa.

Text: Niklas Holm | Publicerad 28 januari 2006 15.29 · Uppdaterad 28 januari 2006 15.29

Värdfamiljen bestod av en ensam kvinna som tältade i trädgården för att kunna trycka in så många språkstudenter som möjligt i sin bostad. Ungdomarna inkvarterades på vinden, under trappan och i vartenda ledigt hörn av huset.

–Jag trodde knappt det var sant. Det var ju inte vad jag hade tänkt mig direkt. Hur toaletten såg ut vill jag knappt berätta. Jag ringde hem och sa att jag skulle lifta till flyget och ta första planet hem, berättar Andreas Mattsson.

Hans mamma Annette är framför allt besviken på hur rese-arrangören STS Språkresor reagerade när familjen lugnade sin son och vände sig till arrangören för att få hjälp.

–De tyckte vi var upprörda i onödan och skulle avvakta och menade att Andreas nog mest hade hemlängtan. Men den som vet hur tuff en 15-åring kan vara inser att det är något allvarligt fel när han ringer hem och gråter, säger Annette Mattsson.

Först när en släkting till Filip Alexandersson efter flera dygns väntan hotade STS Språkresor med att vända sig till pressen skickade STS ut en representant för att se hur ungdomarna bodde.

–Då bad de om ursäkt och förklarade att de inte trodde det kunde vara så förskräckligt. Men varför misstrodde de oss från början, undrar Andreas Mattsson.

Jens Nordqvist, informationsansvarig på STS Språkresor menar att företagets personal på plats agerade helt riktigt, men beklagar samtidigt det ungdomarna råkade ut för.

–När vi skriver kontrakt med värdar förbinder de sig att aldrig ta emot fler än fyra ungdomar. Om familjer sedan utnyttjar att vi är flera företag som letar värdar och försöker tjäna extra pengar är det trist för den som drabbas. Vi kan inte göra mycket mer än att sluta anlita familjen, säger Jens Nordqvist.

Han förstår att ungdomarna känner sig kränkta av att inte bli trodda när de klagade på boendet, men menar att det är ett olycksfall i arbetet.

–Våra ledare är ofta luttrade och vana vid att ungdomar klagar på både det ena och det andra de första dagarna. Rutinen är att de inte ska ingripa omedelbart eftersom kritiken brukar lägga sig. Tyvärr kan det bli så här bakvänt då, säger Jens Nordqvist.

De två svenska killarna flyttades till ett motell där de fick bo två nätter över en helg och placerades sedan i en ny värdfamilj där det efter en tid också flyttade in två danska tjejer.

–Där blev allt ganska bra till slut. Det var skönt att få något annat till mat än fiskpinnar och chips som var det enda vi fick tre dagar i rad på första stället, säger Andreas Mattsson.

När resan var över klagade familjen hos STS Språkresor och fick efter en överenskommelse ersättning för telefonkostnader och fick tillbaka en tredjedel av resans pris, drygt 4000 kronor.

–Det är väl okej, men Andreas minnen av resan är knappast ljusa. Han säger att han aldrig ska sätta sin fot i England igen. När det i höstas var återträff för gruppen som reste vägrade Andreas och hans kompis att åka dit, berättar Annette Mattsson.

27 språkresor anmäldes till ARN 2005

Förra året kom det 27 anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) från resenärer som var missnöjda med sin språkresa och krävde ersättning.
Av de nitton ärenden som hittills är avgjorda har sex klagande fått rätt i nämnden och därmed chans till en ekonomisk kompensation. I två fall har ARN inte givit de klagande rätt. Sju ärenden har avvisats av ARN med hänvisning till att tvisten handlar om för lite pengar (under 1 000 kronor), att tvisten inte hör hemma i ARN eller att det inte handlar om en konsumenttvist.
I fyra fall har klagomålet avskrivits eftersom tvisten redan klarats upp genom en överenskommelse mellan researrangören och den som klagat. Totalt anmäldes tio språkresearrangörer. Flest anmälningar riktades mot de största arrangörerna STS och EF.

Under 2004 anmäldes nio språkresor och under 2003 sju, medan det under 2002 kom in 27 anmälningar.

Totalt kom det under förra året cirka 1200 klagomål mot researran-görer till ARN.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s