2014 Jan 22: Lämnad ensam utomlands

Publicerad 28 september 2012 Uppdaterad 22 januari 2014

Bild: Cissi Welin
Bild: Cissi Welin

Värdfamiljen: 94-årig man med stum fru. Maten var färdiglagade pizzor, badet var helt ingrott. Varje år åker tusentals unga på språkresa. En del blir grymt besvikna.

”Att sända sitt barn med EF beskrivs som säkert, omhändertagande samt organiserat med ett företag som har många års erfarenhet.

Bilden jag som förälder får är något helt annat. Kaos, otrygghet och ostrukturerat och obefintlig kundvård” skriver en mamma i ett brev till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

ARN är sista instans att vända sig till om man vill ha ersättning men inte kommit överens med språkreseföretaget. Sedan 2010 har ARN fått in 22 anmälningar från missnöjda språkresedeltagare, tio av dem i år.

I hälften av de fjorton ärenden som hittills behandlats rekommenderade ARN att de klagande skulle få ersättning, i resten avslogs deras krav.

Mest anmält är EF vars olika företag står för hälften av anmälningarna. I sex av dessa rekommenderade ARN företaget att ersätta resenären.

– Jag kan inte kommentera enskilda fall. Tittar man på våra utvärderingar är det 98 procent som är nöjda eller mycket nöjda. Det är ett ganska bra betyg, säger Linda Pitkänen, produktchef på EF Språkresor.

Hon säger att företaget bland annat försöker få ungdomarna att få rätt förväntningar innan de åker på sin språkresa.

– En del tror att det är som att bo på hotell att bo i en värdfamilj, och det är det ju inte.

STS är anmält sex gånger, i tre av fallen fick konsumenten avslag, tre fall är ännu oavgjorda.

– Vi försöker hitta en balans mellan att ha unga, hungriga ledare som är fyllda av entusiasm och fart och fläkt – det som våra kursdeltagare efterfrågar – och samtidigt är trygga och resvana människor. Den utbildning vi ger och den urvalsprocess vi gör tror vi väldigt mycket på, men ibland önskar vi också att vi skulle kunna göra om processen med enstaka ledare, säger Tomas Simonsson, Sverigechef för STS Språkresor.

Marie Grahn
031-62 45 97
marie.grahn@gp.se

Så undviker du problem med språkresan

* Jämför olika arrangörer, prata med andra föräldrar som skickat sina barn på språkresa.
* Ta om möjligt kontakt med värdfamiljen för att få en uppfattning och veta vilka regler den tillämpar.
* Undersök vilket område värdfamiljen bor i, hur långt det är till skolan och vilka kommunikationer det finns.
* Motsvarar nivån på undervisningen ditt barns kunskaper?
* Om ni blir missnöjda, kontakta arrangören på orten direkt.

Källa: Researrangörer/reseledare/ Konsumentverket, Icakuriren.

Tre fall

* 16-åriga Majas värdfamilj bodde inte i lägenheten på Malta som hon blev inkvarterad i och som dessutom var under ombyggnad. På flygplatsen blev eleverna uppdelade i två bussar, de på buss nummer två blev utan ledare. När de kom till färjeläget fick de själva ordna biljetter och hitta rätt då alla ledare åkt med en tidigare båt.

* Martin, 16 år, hamnade i en värdfamilj i engelska Torquay med en 94-årig man och hans hustru som inte talade. Mannen brydde sig inte om ifall Martin var där eller inte, maten bestod av färdigköpta pizzor och badrummet ohygieniskt. Efter halva tiden fick han byta familj.

* Emelie, 17 år, åkte på språkresa till London. Där upptäckte hon att resan till skolan från värdfamiljen tog 1,5 timmar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s